top of page

חומר למחשבה

השגת שינוי בקשיים ובמצוקות

הכנה לפרישה מהעבודה

את/ה פורש/ת מהעבודה בקרוב. רק המחשבה על התאריך המתקרב מכניסה אותך ללחץ.

מה אעשה מחר בבוקר ? הילדים מחכים לפרישה המתוכננת. הם כ"כ שמחים עבורך,

וכבר הם מתכננים לך עבודה "חלופית" בטיפול בנכדים.

את/ה חושש/ת ממקום זה. את/ה תשמח/י לעזור, אך גם לך יש תוכניות לפרישה !

איך מעבירים מסר זה לילדים מבלי לפגוע ולגרום נתק? אמון להכנה לפרישה הינו אמון ממוקד ומובנה אשר בסופו תקבל/י כלים להתמודדות עם היום שאחרי.

תוכל/י לבנות סדר יום בהתאם למה שמתאים לך.

"כל אחד רוצה להגיע לגיל פרישה, אך הוא מתלונן על כך כשהגיע אליו..." - המדינאי והוגה הדיעות הרומי מרקוס טוליוס ציצרו לפני למעלה מאלפיים שנה. מוכר לכם? מתחברים? ישנם כאלה השמחים ומצפים לפרישה, כאלה שתכננו לפרטי פרטים: תעסוקה, פתיחת עסק, טיול מסביב לעולם. ישנם כאלה הרואים בזה "משבר נוראי", וישנם אלה אשר מבולבלים ולא יודעים מה לעשות ואיך להתארגן לקראת הפרישה. אני יכולה להכין אתכם לתקופת הפרישה באמצעות "אימון הכנה לפרישה" . הפרישה יכולה ואמורה להיתפס כחלון הזדמנויות אם נתכונן אליה כראוי. חשוב להבין, כי לפרישה השלכות גם עלינו וגם על בני משפחתנו, כאשר יש להתייחס לגורמים אלו כאשר מתכננים את הפרישה: שפע של זמן פנוי - האחריות על ארגון הזמן הוא של הפורש בלבד. מעמד במשפחה ובחברה – השייכות למקום עבודה/תפקיד סיפקה מעמד בחברה ובמשפחה. עם העזיבה עלולים לאבד הערכה זו הן מהסביבה והן מהמשפחה. זהות אישית – ישנם אנשים שהתרגלו מאז היותם צעירים לראות את העבודה כדרך העיקרית לביטוי העצמי שלהם. הפסקת העבודה הפעילה עלולה לכרסם בזהותם ובתפיסת הערך העצמי שלהם. קשרים חברתיים והרגשת שייכות – עם היציאה לגמלאות, קשרים חברתיים שנבנו במקום העבודה מתרופפים. יש צורך לפתח קשרים חדשים, ולחדש קשרים אחרים שהתרופפו במשך השנים. הכנסה והטבות כלכליות – עם עזיבת מקור העבודה, מקור ההכנסה קטן. מערכת הזוגית - בני הזוג נמצאים בבית זה לצד זה במשך שעות רבות, זוהי תופעה חדשה בחייהם. יש ללמוד כיצד לתקשר נכון ולכבד אחד את השני (עיינו בעמוד הכנה לנישואין - יעוץ זוגי). המשפחה המורחבת – איך מעמידים גבולות לילדים, ומבהירים להם שאנחנו לא רק סבא וסבתא אלא יש לנו גם חיים עצמאיים ? אימון הכנה לפרישה יכלול התייחסות לכל הנקודות המצויינות לעיל, יחד עם הקמת תוכנית מעשית למימוש השאיפות - שתמיד שאפנו שיום אחד נעשה ונחווה ואף פעם לא מצאנו את הזמן....התוכנית תכלול בניית סדר יום ואורח חיים חדש. במהלך הפגישות נעבוד על מציאת מודל המתאים לכל אחד באופן אישי בהתאם לחלומו וצרכיו תוך התייחסות: חלומות – מהו אותו חלום שהדחקת הצידה במהלך השנים. המטרות שלך בחיים עד רגע הפרישה ולאחר הפרישה. מהו סולם העדיפויות שלך ? הצורך לבניית אורח חיים שבסיסו שמירת הבריאות (תזונה וכושר גופני). המערכת המשפחתית – יחסים בין בני הזוג, ילדים בוגרים, נכדים והורים זקנים. מצבו של האדם החי בגפו. השפע של הפנאי ובמה למלא אותו: למודים, התנדבות, חוגים, העשרה, נופש, משפחה וכו'. קריירה שניה / עבודה לגמלאים. אחד המקומות בהם ניתן למצוא עבודה הינו אתר דרושים Job Master. איך לנצל את הזמן הפנוי לאחר הפרישה מהעבודה ? לאחרונה הגיע אלי לקליניקה בחור שפרש מעבודתו בתחום ההיטק לאחר 30 שנות עבודה. בתקופת עבודתו הוא היה מנצל את הזמן הפנוי שעמד לרשותו בעיקר לטובת משחק כדור רגל או כדור סל עם חברים מהעבודה, וכיום עם יציאתו לפרישה הוא דיי מבולבל וחושש. ממקום של עבודה תובענית וסוחפת ומעט זמן פנוי הוא הגיע למקום של חופש ללא גבולות, זמן פנוי בשפע... השאלה העיקרית איתה הוא מתמודד היא: מה לעשות בזמן הפנוי שיעמוד לרשותו? איך הוא אמור לדעת מה יכול להתאים לו? יש הבדל מהותי בין הזמן הפנוי שלאחר שעות העבודה שנועד להפיג את המתח והלחץ בעבודה, לבין הזמן הפנוי שבא עם הפרישה מהעבודה ושמטרתו: הנאה, מגע עם אנשים, הזדמנות לתרום לזולת, התפתחות אישית, הגשמה ועוד... על מנת שאפשר יהיה לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר יש להתייחס למס' אספקטים: 1. צרכים:

לכל אדם צרכים שונים שהוא מעוניין לספק בפרישה. כאשר מדברים על צורך - חשוב להתייחס לצרכים פיזיים וצרכים נפשיים: צרכים פיזיים: כסף, חומר. צרכים נפשיים: חברה, יוקרה, שליטה, אחריות, נתינה, סיפוק, שייכות. השלב הראשון: הוא לזהות את הצרכים שקיימים בנו היום. השלב השני: לזהות צרכים חדשים שהעבודה לא סיפקה אותם, או לחילופין שהעבודה תפסה מקום כ"כ מרכזי שלא היה צורך בהם. לעיתים מדובר בצורך בודד ולעיתים במספר צרכים משולבים. במהלך החיפוש יש להדגיש שמדובר בתהליך בהם הצורך יכול להשתנות. כך שפעמים רבות הדרך תהיה של למידה והתנסות. דוגמאות לצרכים וכיצד באים לידי ביטוי בבחירת העיסוק: צורך במשפחה – ירצה לסייע לילדים באמצעות טיפול בנכדים, ירכז סביבו את המשפחה. צורך בלימודים – ימצא מסגרת לימודית וישתלב בה. צורך בפעילות ציבורית - סביר להניח שהפורש היה פעיל עוד לפני הפרישה. עם הפרישה ימשיך להיות פעיל בארגוני הגמלאים, ארגוני התנדבות וכו'. צורך בבילויים – ישתתף בתערוכות, פעילות בקנטרי, טיולים, חוגים, חופשות בחו"ל. צורך בלימודי דת – יתמיד בהליכה לבית הכנסת, השתתפות בשיעורי תורה. צורך בשליטה וכוח – לדוגמא: פורש שמתנדב במשטרה יבטא את הצורך ע"י כך שהוא יתעסק באכיפת החוק. 2.תחביבים: לעיתים בוחר לו אדם להתמקד בתחביב שבו עסק לאורך השנים או שרצה לעסוק בו אך לא פיתח את זה עקב שעות העבודה המרובות שהשקיע בעבודה. כעת זה הזמן לבדוק מחדש – האם אותו תחביב שהתאים אז, מתאים גם היום ? 3.חלומות: מהו אותו חלום שהודחק הצידה במהלך השנים ? הרבה פעמים מסתובבים עם חלום, שאף פעם לא הייתה ההזדמנות להגשים אותו. אם בגלל הקריירה, או אולי בגלל המשפחה. כיום, זאת ההזדמנות לנסות ולבדוק את החלום. האם להשאיר את החלום בגדר חלום ? או אולי כעת בפרישה זאת ההזדמנות להוציא את החלום מהכוח לפועל. לייעוץ בתחום של הכנה לפרישה, טיפול אישי , ניתן לפנות לשני עמרם, מטפלת זוגית ומטפלת אישית בטלפון: 0546751475


bottom of page